De som inspirerer oss

I dag vil jeg fortelle om min kollega Øyvind. Han som sitter ved siden av meg og må tolerere headsettet mitt som sikkert lekker en masse med lyd. Han som får meg til å le hver eneste dag. Han som skaper et godt miljø på arbeidsplassen min.

Øyvind er lærer, som meg. Han har reist verden rundt, ikke som meg. I dag gjorde han noe i klasserommet som gjorde at jeg fikk lyst til å skrive et innlegg om slike som Øyvind. Slike på arbeidsplassen din som skaper glede rundt seg. Og når det kommer til læreryrket, slike som motiverer og engasjerer elevene. Slike som har stålkontroll, slike som gjør at de voksne i rommet får lyst til å delta sammen med elevene. Slike som Øyvind.

Jeg har hatt gleden av å arbeide med flere som Øyvind tidligere. De har helt forskjellige personligheter, de er gode på hver sine områder – men de er også slik som Øyvind. Mitt første år som kontaktlærer fikk jeg jobbe sammen med en avbalansert eldre mann som visste akkurat hva han gjorde – en som hadde full kontroll på relasjoner, en klasseleder, en autoritet. Han hadde mye fagkunnskap og elevene lyttet alltid til hva han hadde å si. Mitt andre år arbeidet jeg sammen med en helt fantastisk dame som hadde en slik ydmyk selvtillit at hun satte seg i respekt hos en hver bare ved å entre et rom. Hun var den man spurte hvis man lurte på hva som helst om yrket, om lover og regler, om budsjett – hun var den man gikk til også for å snakke.

De neste tre årene tilbragte jeg på en skole hvor jeg møtte flere slike som Øyvind. Noen var eksperter på klasseledelse. Andre hadde en egen evne til å skape ro over alt hvor de gikk. Jeg møtte autoriteter, tydelige voksne, de som gir respekt og får respekt, de som til en hver tid arbeider for elevene, og aldri for seg selv, de som har en egen evne til å snakke med mennesker, for mennesker, til mennesker.

Øyvind hadde undervisning med en gruppe fra første til sjuende klasse i dag. Vi feiret den europeiske språkdagen. Øyvind hadde ryddet klasserommet slik at pultene var helt inntil veggene og det ble mye gulvplass. Helt bakerst i klasserommet, med omtrent en meter unna pultene, lå et gulvteppe. På gulvteppet lå to fluesmekkere. Elevene ble delt inn i to grupper, og stilte seg bak teppet. Øyvind stod fremoverlent og snakket med stor entusiasme til elevene, og brydde seg ikke i det minste om at det var to lærere til i rommet som stirret på ham, fascinert over det som foregikk fremme ved tavla. Øyvind hadde tegnet et skilt på tavla. I skiltet skrev han svenske ord. Elevene fra de to gruppene rev til seg hver sin fluesmekker og løp frem til tavla. Klask! – Betyr det strømpebukse? spør en elev. – Dessverre, svarer Øyvind, og ønsker eleven velkommen til å prøve igjen så fort som mulig. Klask! – Betyr det språk? spør den andre eleven. – Nå nærmer vi oss noe her. Det har nok noe med språk å gjøre, svarer Øyvind. En tredje elev løper opp, og spør om ikke ordet kan være baksnakking. – Nå er vi svært nærme! roper Øyvind, – For det handler om å snakke, og det ordet her handler litt om det baksnakking egentlig er… Han blir avbrutt. En fjerde elev har halvveis i setningen til Øyvind plukket opp fluesmekkeren og satt kursen mot tavla. Han treffer i en voldsom fart, klasker til av glede med fluesmekkeren og utbryter – TULLPRAT!! – JA! roper Øyvind, – Det er akkurat det det er! Veldig bra!!

Jeg skulle egentlig ikke være der. Jeg klarte bare ikke å gå der fra. De to siste årene har jeg møtt flere slike sjeler, slike som rett og slett bare er fantastiske i yrket sitt. Slike som Øyvind. Og som mange andre jeg har fått jobbe med i årene som har gått. Eksempelet ovenfor føyer seg i rekken av flere for hvorfor Øyvind er den jeg tar opp spesielt.

I dag ville jeg fortelle om min kollega Øyvind, fordi jeg tror flere har møtt og møter daglig slike som Øyvind. Og jeg tror vi av og til glemmer å fortelle dem det.

Legg igjen en kommentar

