Origami: Portemoni av A4-papir

Min oldemor lærte meg å brette lommebøker – eller som hun kalte det, portemonier – da jeg var lita jente, og jeg har husket hvordan siden. Jeg har hatt elever opp til 7.klasse som synes dette er artig å holde på med, ofte går det konkurranse i å få til å lage den minste portemonien. Prøv selv da vel!

Jeg lagde disse på følgende måte:

Først bretter man et A4-ark på midten, og bretter endene inn mot hverandre slik at man får en spiss på hver side.


.
Deretter bretter man endene inn mot den nye «kanten»:

Så bretter man igjen, denne gangen inn mot midten:

Nå må du snu arket, og brette inn så langt det går inn mot der de to kantene møtes:

På baksiden skal det altså se slik ut:

Nå skal du brette ved midten igjen, på en måte legge den ene siden over den andre:

Når du da snur det du har brettet (opp til der pekefingeren min er på bildet ovenfor) skal portemonien se slik ut:

Da skal det være mulig å åpne opp portemonien, slik at du har to «rom»:

Nede i et av rommene henter du opp «lokket» til portemonien:

Voila! Vips så er du ferdig!

Da er det bare til å begynne å skrive, dekorere eller tegne utenpå. Legg den gjerne under noe tungt eller ta lim i mellom brettene, da blir den enklere å holde sammen.

Legg igjen en kommentar

