LMS: Fronter

Jeg har selv prøvd ut tre forskjellige LMS-er, og ser både fordeler og ulemper med dem alle tre. I dette innlegget har jeg tenkt å ta for meg fronter.

Et LMS (Learning Management System), eller en læringsplattform, er et digitalt system som tilbyr mange forskjellige funksjoner. Blant annet kan man kommunisere, enten via personlige meldinger (PM) eller prat, man kan laste opp filer som andre kan laste ned, man kan opprette sin egen, personlige mappe som bare spesifikke brukere har tilgang til (f.eks. mapper der det er kun du og læreren din som har tilgang), samt man kan dele linker som kan være til alles gode (Bjarnø 2009:123).

Ved å ta i bruk et LMS, vil lærerne også oppleve en helt annen form for hverdag i den delen av arbeidet der de skal rette oppgaver og prøver, eller sette karakterer og gi grundige tilbakemeldinger: Ettersom man i arbeidet som lærer har fem uker ferie i løpet av et skoleår, mens den andre tiden man har fri blir definert som avspasering, er det derfor tenkelig at de aller fleste lærere tar med seg rettejobben hjem. Med et LMS og mappevurdering vil man slippe å dra med seg en bunke med tunge bøker, man slipper å skrive lange kommentarer for hånd og man kan levere ut vurderingen med en gang – eller til et spesifikt klokkeslett.

Et LMS består som nevnt av forskjellige funksjoner og komponenter, men det er ikke alle som kan utnytte alle funksjonene og komponentene. Vanligvis deler man da inn deltagerne i LMS-et i grupper, eller roller. Et rolleoppsett vil fungere som et hierarki, der den som har alle rettighetene, også har høyest rolle. Et LMS kan både være gratisvare og kommersielle (Bjarnø 2009:126), men mest sannsynlig er det hva administratoren kan gjøre, allerede satt opp fra leverandøren av LMS-et.


I Norge er det nok rimelig å anta at de to største læringsplattformene er itslearning og fronter. Jeg har prøvd dem begge; fronter som student og itslearning som administrator. Som student fungerer fronter ganske greit, men jeg savner å kunne abonnere på forum. I tillegg synes jeg det nye designet burde åpnet for å ha faner med rom ved siden av hverandre fremfor å måtte gå inn i romvelgeren hver eneste gang. I det gamle designet hadde man i det minste muligheten til å velge rom i en nedtrekksliste; nå må vi åpne opp et felt for å få tilgang.

Det gjør det hele litt mindre brukervennlig, etter min mening. Når «Dagens»,                        «Studenttorget informerer» og rommet jeg er inne i kan stå ved siden av hverandre, skulle en ikke tro det skulle være noe problem å designe grensesnittet slik at også flere av mine favorittrom kan stå ved siden av hverandre.

Samtidig er jeg glad i det rene ved fronter; det er ingen blinkende ting eller sprakende farger som slår i mot meg og jeg synes det er strukturert og ryddig. Forumene er veldig gode, her kan alt fra idèmyldring til standpunktsdiskusjoner gjennomføres. Flervalgsprøver er også en mulighet. Jeg har også muligheten til å se på min portefølje, der jeg får opp alle innleveringer fra lærerne mine og hvilke av disse jeg har levert – eller hvor lang tid jeg har på meg til å levere.

Det jeg også savner, foruten å abonnere på forum slik man kan i blant annet moodle, som jeg skal ta for meg en annen gang, er en kalender som kan synkroniseres med kalenderen på telefonen. Det er måter å få dette til på, men jeg er ikke ute etter en intrikat løsning. Jeg vil ha noe lett noe.

Samtidig kan man kjøre videokonferanser og -opptak, man kan snakke med andre påloggede og man kan fint opprette egne forum.

Nå venter jeg bare på mobilapplikasjonen.

Kilder:

Bjarnø m.fl., DidIKTikk: Digital kompetanse i praktisk undervisning, Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke AS, 2009

Legg igjen en kommentar

